Saturday 5 May 2012

bab 3 ( by nurul zahidina)

Usai mandi dan solat, Ayu baring di atas katil sambil mengadap laptopnya. Dia mengemas kini kan laporan projek kondominium Sri Maya untuk diberikan kepada papanya, Dato Khalid. “Aduh… penat nye tgk report ni…bukak facebook kejap la… nak skodeng Syakira.. dia online tak malam ni. Takde la pulak…mesti pergi dating dengan si Borhan. Diorang yang kemaruk bercinta tak pasal-pasal aku pulak kene kahwin”. Tiba-tiba teringat pulak kat mamat korea muka tak siap itu. Dia tengah buat ape ya? Handsome lak tu… perfume ape dia pakai ye? Wanginye… aiseymen… bile teringat je hati ni mesti dup dap dup dap…sakit jantung ke aku ni… kan aku ni muda lagi.. tapi bila tender tu tak dapat sakit hati pula dekat mamat tu. Tok! Tok! Tok! “Ya”, jerit Ayu. “Cik Ayu… Datuk panggil makan”. “baik lah kak tijah, kejap lagi Ayu turun”. Kak Tijah berlalu ke bawah untuk menyudahkan kerja-kerjanye di dapur. Tanpa lengah Ayu pun menutup laptopnya dan segera turun ke bawah. Maklum lah, Datuk Zaidi tidak suke menunggunya orang lama-lama . Sume nak cepat je. Nak buat keputusan kahwin pon ade dateline tau…sakit kepala! “hah…ayu buat ape kat dalam bilik tu lama sangat. Selalunya lepas solat ayu dah turun”, Tanya Datin Zakiah. “Ayu tengok report kondo tu mama… esok nak submit kat papa”, ujarnya. “kan mama dah pesan kerja office jangan la dibawa balik rumah, penat la ckp dengan ayu ni”, marah Datin Zakiah. “sorry mama, next time tak buat lagi.”, sambil kelip kelip kan mata. Budak ni dah nak kahwin pon perangai manja macam ni. “mama, mana papa?” “owhh…tan sri zaidi call papa tadi”. Gulpp!!!... bila dengan nama best friend papa yang satu tu mesti aku rasa macam perut aku kene tembak.Hadoii… sakit hokey!. “Sorry2…tadi uncle zaidi call…. Jom makan…lupa papa nak cakap Armand kirim salam dekat Ayu”. Hah…errkkk…kirim salam? Dekat aku? Huh..tak rela!!!!!! “waalaikumussalam”. “So macam mane dengan keputusan ayu tentang Armand tu?”, tanye Datuk Khalid. “uhuk…uhuk…uhuk”. Tersedak aku dibuatnya dengan soalan papa yang dikira direct to the point. Sambil makan mama pandang ke arahku .Mama tersenyum sambil menganggukkan kepalanya tanda memujukku dalam diam. “Ayu ikut ape saja keputusan papa”. Aduhh macam pasrah je aku ni.

0 comments:

Post a Comment