Monday 7 May 2012

bab 6

“cik ayu, ada panggilan” kedengaran suara lili dari intercom “dari siapa, lili” Tanya ayu “tak pasti cik ayu, katanya dari orang yang cik ayu betul-betul nak kenal” “okey, sambungkan” “hello, ayu here. May I know who’s there” “hello, minah tangkap muat. Asal kau terima pinangan papa aku hah. Kau memang dah kemaruk nak kahwin kan” kedengaran suara adam armand sedikit tinggi di hujung talian. “hello, encik. Kau yang telefon aku, tapi budi bahasa kau macam budak sekolah rendah. Katanya kau baru balik buat master. Apasal aku dengar macam budak tadika jer. Ke kau punya master tu papa kau yang beli” ujar ayu marah. “ helloooooo, kau jangan nk ubah tajuk ok. Sekarang aku nak kau tolak pinangan papa aku. Kau cakap je kau dah ada pilihan lain. Aku rasa kau mesti ada kekasih hati kan. Buat apa kau nak kahwin dengan aku. Selera aku bukan budak hingusan macam kau. “ “ehhh, sombongnya mamat ni” desis hati ayu “eh, apasal pulak aku yang kena tolak pulak. Bukan ke kau yang tak nak budak hingusan macam aku ni. Dia yang buat pasal, aku pulak nk kena cover. Tolog skit.” “ohhh ok,.. maksudnya kau memang nak kahwin dengan aku lah yer. Tak per, kau tahu lah nanti. Aku lelaki kau perempuan . so kau kena ikut cakap aku. Baiklah, kita kahwin sebulan dari sekarang. Sekarang juga aku beritahu papa aku tentang rancangan ni. Kau jangan membantah. Kau yang nk kahwin sangat kan. Lepas tu, kau tahu lah nasib kau macam mana” tegas adam armand menyampaikan hasrat hati nya walaupun niat dihati hanya untuk menakutkan Ayu. “whatever”.. lantas ayu meletakkan gagang telefon “gila kea pa menantu yang papa pilih ni. Macam tak betul je aku dengar. Hmmm… nasib kau lah ayu.” Ayu termenung seketika emngingatkan mamat mata hijau yang dilanggarnya semalamnya. “Mamat tu memang handsome. Tapi macam x cukup akal pulak aku tengok. “ ayu tersenyum sendiri bila teringat peristiwa semalam. Tetapi senyuman ayu terhenti bila papanya, dato zikri menerpa masuk ke biliknya “ayu dah bincang dengan armand ke pasal perkahwinan yang papa aturkan untuk ay utu. Tadi tan sri zaidi call papa, katanya armand dan ayu dah bincang nak kahwin dalam masa sebulan dari sekarang.” Ujar dato zaidi Gulppppp…………. Muka ayu merah serta merta. Biar betul mamat sewel nie. Ingat kan dia main-main je. Alamak, betul ke ni.?? “ayu, papa bercakap dengan ayu ni, kita buat dalam masa sebulan ya nak. Tak sabar papa nak tengok ayu kahwin sebelum papa tutup mata” Terkejut ayu mendengar luahan dari papanya, ayu tahu papanya mengidap sakit jantung. Kerana itu ayu tidak pernah meninggikan suaranya malah cuba untuk tidak menaikkan kemarahan papanya.ayu menghampiri dato’ zaidi lantas memeluknya. “papa, ayu sayang papa. Ayu ikut apa yang papa rasa terbaik untuk ayu. Papalah insan yang paling ayu sayang selain mama” airmata mengalir di pipi ayu merlisa pantas diseka papanya. “kan dah nak jadi isteri orang, ayu kena sayang suami ayu jugak. Ayu kena patuh pada suami ayu. Bila dah kahwin, syuga ayu di bawah tapak kaki suami ayu. Ayu kena ingat tu” “ papa, macam mana armand tahu no telefon pejabat ayu, tadi dia call pejabat ayu” dengn hairan ayu bertanya. “ hmmmmmm… entah lahhhh, mesti dia cari sendiri sebab dia nak bercakap dengan bakal isteri dia” tukas dato zaidi, padahal dia tahu yang memberi no telefon itu adalah tan sri zaidi kerana tan sri zaidi memaksa armand untuk menghubungi ayu. Dato zaidi hanya memaninkan perasan untuk memuji armand di depan ayu agar ayu lebih kagum pada armand. “ oklah, papa banyak nak kerja nak buat, papa masuk bilik papa dulu yer. Ayu siapkan kerja ayu cepat-cepat sebab nanti ayu nk cuti panjang untuk persiapan perkahwinan ayu. “ ujar dato’ zaidi sambil megusap bahu anak dara nya yang seorg itu. Betapa kasihnya tertumpah hanya pada zaara ayu merlisa. Satu satunyya darah dagingnya. Anak dari rahim isteri yang dicintainya, zakiah. Teringat ketika zakiah mengandungkan ayu suatu masa dahulu walaupun sudah berkahwin lebih 5 tahun,.. zakiah masih belum hamil. Sehingga mereka nekad untuk mengambil anak angkat tetapi dato’ zaidi tegas mahukan zuriat sendiri. Pernah sekali zakiah menyuruh zaidi berkahwin lagi satu untuk mendapatkan anak, tetapi zaidi menolak dengan keras kerana cintanya pada zakiah amat unggul. Sayangnya pada zakiah, tiada tandingan. Masuk tahun ke 6 perkahwinan mereka, zakiah disahkan hamil itupun setelah 3 kali mereka berdoa di jabal rahmah ketika mengejakan umrah. Ayu adalah satu satunya permintan mereka di sana. Betapa gembiranya hati pasangan itu bila dikurniakan cahaya mata yamg comel, putih gebu seperti kulit zakiah sendiri yang ada kacukan Filipina dari sebelah ayahnya. Diwaktu kecil ayu, ayu adalah puteri di hati pasangan itu. Tiada satupun permintaan ayu yang dibantah. Anak manja , itulah gelaran terbaik buat zaara ayu merlisa.

0 comments:

Post a Comment