Monday 7 May 2012

bab 8

“apa punya mamat miskin, kertas tisu jer dia bagi. “ rungut ayu, padahal dalam hatinya berbunga-bunga mendapat titipan dari insan yang bernama adam itu. “weh ayu, hansome ker mamat yang kau hempap semalam tu,” Tanya syakira “handsome arrr, tinggi siot, mata hijau.. tapi mulut cam longkang. Ada dia kata aku buta, muka aku yang mcm marian rivera nie dia kata buta… memmang tak patut sungguh.” Tanya ayu sambil menudingkan jari telunjuk ke muka nya sendiri. Perbualan tergangu apabila telefon bimbit ayu berbunyi. “yer mama, Ayu kt klcc nie, sajer window shopping dengan syakira, kenapa ma?” “ayu, balik awal yer nak , malam nanti uncle zaidi satu family nk dinner kt rumah kita. Sambil nak bincang pasal perkahwinan ayu dan armand.” Ujar datin zakiah, Gulp!!, Ayu menelan air liur. Secepat dan sepantas itu dia akan berkahwin…. “alah ma, mama dan papa je lah yang layan diorang yer, Ayu nk pegi spa lepas ni. Lepas tu nak tengok wayang dengan syakira. Kitorang nak tengok cerita the avengers.” Dalih ayu sambil tangan nya mencuit si syakirah. “ayu, jangan begitu sayang.. ayu sayang mama dan papa kan. Ayu tak kan malukan mama dan papa kan. Uncle zaidi n aunty aznah nak dtg dinner sayang. Sekaligus nk tengok bakal menantu dia. Bukan nak tengok mama dam papa ni.” ‘ermmmm, ma, armand dating sekali ker?” tanya ayu tergagap-gagap. “itu mama x pasti, mungkin datang mungkin tidak…” balas dati zakiah “ok lah ma, ayu cuba yer..” “ayu, balik awal tau, ayu tolong mama buat pavlova nie. Lama tak rasa pavlova buatan ayu. Bahan-bahan semua dah ada, tinggal nak buat je lagi. Ayu balik sekarang yer. Mama dah lama tak makan pavlova ayu. Dah kecur air liur mama ni sayang. Ayu balik awal yer.” Pinta si ibu kepada si anak agar si anak lembut hati…. “ok lah mama sayanggg. Pandai mama pujuk ayu kan, bye ma, jumpa kat rumah yer” ayu bernada manja mengakhiri perbualan bersama mamanya. Ayu menoleh ke kiri pabila melihat syakira sudah berada di butik MANGGO. “beb, aku kena blah dulu, mama aku suruh balik. Family future husband aku nak dinner kat rumah malam ni. Permintaan mama aku, aku kena ada. Bosan lahhhhh.” Keluh ayu. “ kau tak baik ckp macam tu ayu. Nasib kau baik sebab kau ada mama. Kau tengok aku ni ha, dari kecik sampai ke besar nenek aku yang bela aku tau. Aku tak sempatr nak kenal mak dan ayah aku ayu.aku tak sempat berbakti untuk diorang. Selagi hayat dikandung badan, selagi kau mampu, kau bahagiakanlah mama dam papa kau ayu. Besar pahalanya.” Nasihat syakira. ‘thanks beb, kau lah sahabat aku dunia akhirat. Aku chow dulu yer.” Kata ayu sambil memeluk syakirah. Saykirah berbisik di telinga nipis ayu. “ kau tak sabar nak jumpa future husband kau yer”syakirah bergurau. Tidak semena-mena, perut syakirah dicubit ayu. “aduh sakit kau mak lampir”.. jerit syakirah. Kedua sahabat itu berpisah disitu. Setelah mandi dan menunaikan solat maghrib, ayu bersiap seadanya sahaja. Skrit kembang berwarna pink dipadankan dengan blouse berwarna putih menjadi pilihan ayu. Dipadankan dengan selendang brbunga pink dililit seperti Yuna di kepalanya. Ayu kelihatan amat cantik sekali. Wajahnya yg putih tanpa sebiji jerawat pun menyerlahkan lagi keayuannya. Setelah lengkap perpakaian ayu turun kedapur untuk membantu kak tijah menyediakan makanan. Ketika di dapur ayu mendengar orang memberi salam. “ lama tak jumpa tan sri, apa khabar sekarang? “ Tanya dato zakri sambil memeluk bakal besannya itu. “apa ni Zack, bertan sri-tan sri pulak. Kita dah kawan lama, tak lama lagi nak berbesan. Panggil nama cukup lah” tukas tan sri zaidi. “hhhahahhaha,.. aku dah terbiasalah Di. Jom kita masuk. Ayu ada kt dapur tengah tolong tijah sediakan makanan. Eh sayang, ajak lah bakal besan tu kedalam, kenapa lahh berbual kat sini lagi. “ujar dato zakri kepada datin zakiah bila melihat datin zakiah dan datin sri aznah berbual sambil melihat pokok orkidnya di taman yang diterangi cahaya lampu neon. “hello young man. How are you.? Hows business?” soal dato zakri sambil menepuk –nepuk bahu Armand. Armand tersenyum sambil menjawab, “ok uncle, Cuma sekarang busy sikit dengan tender dari kerajaan pusat “ “hello, kerja tu kerja jugak. Life kena ada. Janagn esok bila dah kahwin, isteri merungut selalu ditinggalkan suami. Bila dah kahwin, spend time with your wife” Muka Armand merah menyala bila diusik begitu. Mereka berjalan menuju ke meja makan. “ uncle, Armand nk ke tandas. Kat mana yer uncle?” “armand guna tandas yang bawah ni lah, dekat dapur tu. Ayu ada kat situ. Pergilah Armand berjalan perlahan menuju kedapur, sesampainya dia di dapur. Dia terlihat sebatang tubuh berdiri membelakanginya yang asyik dengan menyusun cawan di dalam dulang. “ ehemmmm..” armand berdehem Sepantas kilat ayu menoleh, dengan tiba-tiba cawan yang berada ditanganya jatuh dan pecah di atas lantai. “apa awak buat kat sini” Tanya ayu terkejut sambil jari runcingnya cuba mencapai kaca cawan yang pepcah tadi “ayu, hati-hati. Nanti luka jari awak” jerit armand dan dia cuba menghampiri ayu. Ayu cuba lari tetapi malang kakinya terpijak kaca yang bertaburan di atas lantai. “ouuucchhhhhhhhhhhhhhh, aduhhhhhh” ayu terduduk, darah mula keluar dari tapak kakinya. Ayu cuba bangun, tapi tidak terdaya kerana sakit kakinya melebihi segala galanya. Armand cuba menrpa ingin menolong , dengn pantas ayu menepis pegangan tangan armand itu. Datni zakiah bergegas kedapur bila mendengar jeritan ayu. “kenapa sayang?” Tanya datin zakiah “kaki ayu luka aunty, terpijak kaca tu” jawab Armand “eh,.. sibuk jer, mama aku tanya aku lah bukan kau. Yang kau nak ambil kesempatan tu kenapa?” jawab ayu marah “ayu, tak baik cakap macam tu dengan tetamu. Armand nak tolong ayu, bukan nak buat apa-apa pun.” kata datin zakiah “aunty, luka ayu ni rasanya dalam aunty, darah makin byk kt atas tisu tu. Biar saya bawak dia ke klinik ya aunty.” Armand meminta izin. Di hatinya , inilah masa untuk aku berdua bersama ayu aku tak puas lagi menatap wajah ayu yang comel tu. “yerlah armand, bawak ayu ke klinik depan tu, dekat jer dari rumah aunty nie ha. Ayu boleh jalan tak?” Tanya datin zakiah bila terpandang dahi ayu berkerut kerut menahan sakit. Ayu cuba berdiri, tetapi malangnya, dia gagal mengimbangi badan nya dek kerana kaki nya yg sakit itu. Armand dengan pantas mencepung tubuh kecil molek ayu dan dibawa keluar dari dapur. Semua senyap dan terkejut melihat perlakuan armand yang spontan dan tanpa segan silu itu. Melintasi meja makan, dato zakri berpandangan sesame sendiri degan tan sri zaidi. Pandangannya beralih kepada datin zakiah meminta penjelasan, datin zakiah tersenyum lebar.

0 comments:

Post a Comment