Follow by Email

Monday, 7 May 2012

bab 9

“ eh lepaslahhhhh, asal plak nk dukung2 orang segala bagai ni” bentak ayu Armand tidak mempedulikan bentakkan ayu, malah dengan selamba armand terus menuju kereta, meletakkan ayu perlahan-lahan di tempat duduk besebelahan pemandu. Armand meluru ketempat pemandu, perlahan-lahan menukar gear lalu membelah kepekatan malam. Ayu diam tidak berkutik kerana berasa cuak dengan keadaan armand seperti marah padanya. “asal kau diam? Mulut dah kena sumbat ker? “ suara armand kedengaran membelah kesunyian di antara mereka. “ker suka aku dukung kau.” “erkkkk.. perasan lah awak nie, sapa yang nk dukung saya sangat td, saya kata saya boleh jalan, boleh lahhhh. Yang awak selamba badak dukung saya depan mama dan papa kenapa?” “eh cik adik, kau ingat aku suka sangat. Aku pun tak ingin nak dukung kau. Dan ler badan berat macam gajah, bila orang dukung, keras mcm kayu. Langsung tak romantic.” Armand meninggikan suaranya. ‘apa kes nak romantic pulak, awak tu jin Alfred, mana ada perasaan. Mana tau romantic-romantik nie. Lainlah saya, walaupun saya buta, tp hati saya bersih. Saya bukan jenis yang suka ambil kesempatan, tak macam awak” marah ayu “ahhh,. Sudah2, jangan nak puji diri sendiri kat sini, kang xpasal2 saya turunkan wak tepi jalan nie.” “turun lahhh, bukan takut pun. Klu saya balik jalan kaki, saya bgtau lah uncle dan aunty bahawa anak dia yg berbudi bahasa dan berakhlak mulia ni timggalkan saya tepi jalan. Sah –sah awak kena marah kaw2 dengan uncle zaidi. Padan muka awak…” Setelah memakirkan kereta di depan klinik, armand mmbuka pintu kereta lalu mencepung Ayu masuk kedalam klinik. “eh,.. turun kan saya, malu lah orang tengok tu..” ayu berkata separuh berbisik kerana orang agak ramai di klinik tersebut.armand diam, langsung tidak mempedulikan arahan ayu,.. dan ayu semakin meronta-ronta. “ baik kau diam, kalau tidak aku cium kau kat sini, nak?? Aku lagi suka” ayu cepat-cepat menutup mulutnya. “tau pun diam, asal kau takut aku cium kau,. Bukan ke kau suka di cium jin Alfred? Hahahhahahah” armand meledakkan tawanya. Sesampainya mereka di rumah setelah pulang dari klinik, ayu Cuma untuk berjalan sendiri kerana luka di kaki sudah dibalut.sebolehnya dia tidak mau didukung oleh armand lagi. Malunya hanya Allah sahaja yang tahu. Datin zakiah sudah menunggu di depan pintu. Armanda hanya mengekori ayu dari belakang.memerhati gerak kaki gadis itu yang terjengjet-jengket dan perlahan. “macam mana kaki tu ayu, soctor kata apa nak?” soal datin zakiah yang tidak sabar-sabar. “tak da apa-apa pun mama, sikit je. Cuma kena makan ubat tahan sakit dan antibiotic takut luka merebak dan membengkak. Mama tak payah risau yer,” kat ayu sambil melabuhkan punggungnya di atas sofa di ruang tamu. “ ha, Armand, mama dan papa armad dah balik tadi. Driver aunty tolong hantarkan,” kamu makan dulu lepas tu baru balik yer.” Pinta datin zakiah. “taka pa lah aunty, saya makan kat luar je, anty tak payah susah-susah. Lagipun dah agak lewat ni. Tadi ramai sangat orang kat klinik tu yang lambat tu,” terang Armand berjeda. “ishh kamu ni, makan je sini, kan dating sini nak dinner kan. Ayu ada masakkan ikan bawal kukus tu. Nanti unty suruh kak tijah siapkan.Ayu , temankan Armand makan yer nak. Ayu pun tak makan lagi tu. Jangan biar perut kosong, bahaya.” Terang datin zakiah lalu bergegas kedapur. “eh awak, kenapa tak balik balik lagi, tolak jer pelawaan mama saya tu. Buat apa duk sini lama-lama”sindir ayu. “orang dah tolong dia dah dikira baik tau, nasaib aku tak biarkan kau kat tepi jalan. Kalau tidak esok baru kau sampai rumah dengan kaki berjengket macam tu. Kau pun sendiri dengar kan, mama kau yang beria ajak aku makan. Aku dah tolak. Siap suruh kau teman lagi kan. “ tergang Armand separuh berbisik. Sebenarnya bukan dia minta dibalas jasanya yang membawa ayu ke klinik, tetapi sekadar ingin mengusik gadis itu. Padanya , ayu amat comel kalau marah. Dengan muka nya yang putih, meyerlahkan lagi keayuaannya lebih-lebih ketika marah kerana mukanya akan merah. “eh jin Alfred, awak jangan banyak songeh kat sini, lepas nie awak makan, terus balik jangan nak duduk kt sini lama-lama, rimas tau,” marah ayu. “well, kita tengok nanti. Tapi kau masih ada hutang dengan aku. Aku dah tolong kau. So upahnya, nanti aku mintak…” kata armand separuh bergurau “ kau memang jin Alfred kannnnn, tolong lansung tak ikhlas.” Kata ayu “mana ada benda free dalam dunia cik adik, “ kata armand sambil mencuit sedikit hidung ayu, suka sangat mengambil kesempatan. “ayu, temankan armand makan yer sayang, mama nak naik atas tengok papa kejap”. Datin zakiah tiba-tiba muncul di ruang tamu. Denagn malas ayu berjebgket-jengket kemeja makan, cuba beriak tenang, kerana tidak mahu terkena lagi denagn armand yang suka mengusik itu. Ketika sedang makan, matanya mula menjamah wajah armand. Bibir yg merah menandakan armand bukan kaki rokok, hidung armand yang mancung, menyerlahkan ketampanan nya. Mata arman yang hijau mengusik hati wanitanya. Kenapa tiba-tiba hatinya mula berdetik. Adakah aku jatuh cinta, bisiknya di dalam hati. Dengan pantas dia menepis perasaan itu. Dia takut untuk jatuh cinta, dia takut untuk jatuh cinta kembali kerana berasa pedih bila dilukai.

0 comments:

Post a Comment